top of page
Pulkkinen_Rass_Sadovska.png

Pulkkinen/Räss/Sadovska  [Finlandia/Szwajcaria/Ukraina]

 

Niebywałej urody muzyka – źródłowa i osadzona w jednej tradycji, choć będąca zarazem spotkaniem kultur – i wrażliwości – z trzech stron Europy.

Niezwykłość wspólnego projektu wybitnej fińskiej pieśniarki Outi Pulkkinen z Marianą Sadovską (Ukraina) i Nadją Räss (Szwajcaria) polega na twórczym zderzeniu archaicznych form pieśni odrębnych kręgów kulturowych: tradycji pieśni runicznych i Kalewala (Pulkkinen), ukraińskich pieśni obrzędowych i białego głosu (Sadovska) oraz alpejskiej tradycji jodłowania (Räss), będącej w zaawansowanym etapie procedur włączenia do światowej listy zabytków niematerialnych UNESCO. Efektem współpracy jest poruszająca współczesna muzyka, osadzona głęboko w tradycjach.

Mariana Sadovska, pochodzi ze Lwowa. Jest kompozytorką, multiinstrumentalistką, wokalistką, aktorką. Działając m.in. w Nowym Jorku współpracowała z takimi artystami jak Michael Alpert, Anthony Coleman, Frank London. Na zamówienie Kronos Quartet skomponowała utwór „Chernobyl. The Harvest”, który wspólnie z kwartetem wykonywała. Polska publiczność zna ją m.in. współpracy z OPT Gardzienice (płyta „Metamorfozy”), Kwartetem Jorgi (nie wydany na płycie program „Pieśni uroczne”), Stilo (płyta „Szukaj”) czy Wojciechem Waglewskim (projekt i płyta „Harmonia”).

Outi Pulkkinen jest najbardziej znana jako artystka eksperymentująca z głosem i znawczyni fińskiego folku. Także grająca na tradycyjnym instrumencie smyczkowym jouhikko. Zgłębia wielowiekową tradycję pieśni runicznych. Z drugiej strony proponuje współczesną formę łączącą ruch i mowę z improwizacją muzyczną i wokalną.

 

Największą pasją Nadii Räss jest jodłowanie – tradycyjna forma śpiewu, która charakteryzuje się przemiennym użyciem rejestrów wokalnych. Po owacyjnym przyjęciu ich wspólnej propozycji w Szwajcarii artystki ruszyły ze swą muzyką do innych krajów.

Zespół wystąpił na Festiwalu w 2017 roku.

bottom of page