Karolina Cicha i Bart Pałyga [Polska]
Imponująca jest artystyczna aktywność Karoliny Cichej. Zwłaszcza, że wszystkie jej kolejne poszukiwania znamionują najwyższy poziom artystyczny. Tym razem laureatka grand prix festiwalu Nowa Tradycja, autorka udanych potyczek: z poezją Różewicza, z muzyką mniejszości zamieszkujących niegdyś Podlasie czy z tradycją… pakistańską, przedstawia swój kolejny pomysł.
Wspólnie z doskonale znanym na folkowej scenie Bartem Pałygą podejmuje kolejne niełatwe, ale pasjonujące wyzwanie. Na albumie „Płyta Tatarska” próbują odtworzyć muzykę tatarów podlaskich.
Oryginalna muzyka Tatarów przybyłych na Podlasie w XV wieku nie zachowała się. I choć Tatarzy polscy przez wieki kultywowali swoją orientalną kuchnię, obyczaje i religijną odrębność, muzyka, z którą przyjechali zamilkła wraz z ich językiem. Nikt dziś nie wie, co i jak grali, gdy przybyli do Polski. Cicha i Pałyga postanowili wskrzesić tę zapomnianą muzykę. Poszukiwania materiału na płytę trwały trzy lata. Muzycy podążali śladami żywych do dziś tradycji tatarskich w Tatarstanie i na Krymie. Zapuścili się też dalej na wschód, w archaiczne skale azjatyckich stepów. Na ich płycie zabrzmiał kobyz, obciągnięty skórą kozła, orientalny saz czy dotar, na którym można grać podczas jazdy konnej. Nie zabrakło śpiewu gardłowego, dźwięku drumli, czy rytmu końskich kopyt.
Cicha i Pałyga to dwoje multiinstrumentalistów zafascynowanych muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Karolina specjalizuje się w grze na kilku instrumentach jednocześnie: śpiewa, gra na akordeonie i klawiszach, a stopami obsługuje perkusję. Bart z kolei otacza się na scenie tabunem instrumentów etnicznych i do każdej piosenki dobiera sobie unikalne brzmienie. Ma w swojej kolekcji m.in. morinhur, fidel płocką, saz, kobyz, koryto, dotar, mandolę, różnego rodzaju drumle, daf, rig do tego stosuje śpiew gardłowy i alikwotowy. Przed czterema laty nagrali w duecie znakomicie przyjętą płytę „Wieloma językami”.
Karolina Cicha ma na koncie m.in. płyty „Wawa2010.pl” – z niebanalnymi duetami w piosenkach o Warszawie, „Do ludożerców” – z poezjami Tadeusza Różewicza, „Jidyszland” - opartą na tekstach żydowskich poetów z północno-wschodniej Polski czy „Poland-Pakistan. Music Without Borders”, zrealizowaną z pakistańskim mistrzem Shafqatem Ali Khanem.
Pałyga współpracował m.in. z Marią Pomianowską, współtworzył zespoły Yerba Mater, Masala, Village Kollektiv, Gadająca Tykwa, Mosaic.
Zespół wystąpił na Festiwalu w 2017 roku.