archipelag-kopia.png

Joanna Słowińska / Archipelag

Puls tradycji, energia nowych technologii. Zderzenie pierwotnej energii wokalnej z brzmieniem elektronicznym. Teksty współczesne i tradycyjne. Joanny powrót do korzeni: pieśni wschodniego pogranicza. Kompozycje autorskie i obrzędowe polskie i słowiańskie pieśni rytualne.

Lista utworów:

1. Oj, wstanę rano / kaleda (sł. trad., muz. trad.) / 4.41

2. Tam na górze (sł. trad., muz. trad.) / 4.48

3. Kompałecka (sł. trad., muz. trad.) / 1.51

4. Po moru (sł. trad., muz. trad.) / 5.31

5. Imre nagy / ballada seklerska (sł. J. Słowiński, muz. J. Słowińska) / 3.32

6. Bołyt mia hołowka (sł. trad., muz. trad.) / 3.16

7. Juria (sł. trad., muz. trad.) / 5.13

8. Zielna (sł. J. Słowiński, muz. J. Słowińska) / 4.32

9. Dunaju (sł. trad. / J. Słowiński, muz. trad.) / 4.30

W nagraniach udział wzięli:

Joanna Słowińska - śpiew [1-9]

Wojtek Fedkowicz - perkusja [1-2, 4-5, 7-8], programming [5, 9], instrumenty klawiszowe [1-2, 4, 7], loopy [9]

Jacek Fedkowicz - gitara basowa [1], instrumenty klawiszowe [2, 4-5, 8-9], drumla [1], sampler [7-8]

Dominik Wania - instrumenty klawiszowe [1-2, 4-5, 7-9], sampler [8]

Opracowanie muzyczne: Wojtek Fedkowicz [2, 4-5, 7-9] / Jacek Fedkowicz [1-2, 4]

Produkcja muzyczna: Wojtek Fedkowicz [1, 2, 5, 7-9] / Jacek Fedkowicz [4]

Realizacja nagrań, mix i mastering: Bartłomiej Magdoń

Projekt graficzny: Aleksandra Słowińska

Layout: Michał Jandura

Wydawca: Stowarzyszenie "Rozstaje", 2013

Patronat:

Stowarzyszenie "Rozstaje"

Miasto Kraków

TVP Kultura

TVP Kraków

Polskie Radio "Dwójka"

Radio Kraków

Joanna Słowińska | ARCHIPELAG | edycja koncertowa:

Projekt prezentowany z sukcesem na scenach plenerowych; m.in. na Rynku Głównym w Krakowie (koncert sylwestrowy, festiwal Rozstaje), w Rzymie (scena plenerowa "Wianków na Tybrze"), w Czechach na festiwalu world music (Folk Holidays / Namest n/Oslavou); jesienna trasa promująca album 'Archipelag' to m.in. koncerty we Lwowie, w Kijowie (Akademicki Teatr Młodych), w Warszawie - w ramach prestiżowej odsłony "Sounds like Poland" na festiwalu Skrzyżowanie Kultur / World Music in Warsaw

  • Joanna Słowińska – śpiew, Jan Słowiński – altówka / AKT: Stanisław Słowiński – elektronika, sample, skrzypce akustyczne, skrzypce elektryczne, Justyn Małodobry – elektronika, sample, bas, Adam Stępniowski – instrumenty perkusyjne

  • koncerty z udziałem gości: Sławomir Berny - instrumenty perkusyjne / Katarzyna Bogusz - śpiew / Tomasz Kukurba - altówka / Marcin Oleś - kontrabas / Leszek Hefi Wiśniowski - saksofon tenorowy, flet poprzeczny

  • opracowanie muzyczne: Stanisław Słowiński / reżyseria dźwięku – Bartłomiej Magdoń / wizualizacje: Rafał Fórmaniak vel VJ Majonez

Prasa:

 

"(...) fascynująca podróż przez przebogaty muzycznie świat Słowińskiej, podróż, która od pierwszych do ostatnich chwil trzyma słuchacza w napięciu. Tym bardziej, że tak współczesne podejście do muzycznej tradycji wymagało nie lada odwagi artystycznej. Nowy album Słowińskiej to bardzo ciekawa i bardzo dobra płyta."  
[ Michał Błaszczyk, Radio Kraków ]

" (...) Wieczór należał do Joanny Słowińskiej, która zaprezentowała materiał z najnowszego albumu "Archipelag" (2013). I tym razem było rodzinnie; artystce towarzyszył zespół, w którym gra jej syn Stanisław (skrzypce i elektronika), mąż Jan (altówka), ponadto Justyn Małodobry (elektronika, sample, bas) i Adam Stępniowski (instrumenty perkusyjne). Należy podkreślić, że młody Staś Słowiński jest autorem aranżacji i opracowania muzycznego całego koncertu. "Archipelag" to powrót do wykonywanych już wcześniej przez Joannę pieśni obrzędowych wschodniego pogranicza, ale w bardzo współczesnej formie. Koncert reklamowany był jako "zderzenie pierwotnej energii wokalnej z brzmieniem elektronicznym i instrumentami akustycznymi". I rzeczywiście, na scenie oprócz instrumentów akustycznych prym wiodła elektronika, z samplerem i laptopami na czele. Klimatu XXI wieku dopełniały wizualizacje z motywami okołoludowymi, które można było podziwiać przez cały wieczór. Joanna rozpoczęła przejmującym "Pływie kacza" - protest songiem nawiązującym do obecnej sytuacji na Ukrainie. Później usłyszeliśmy "klasyki" muzyki tradycyjnej, czyli "Matulu moja", łemkowskie "Czyje to konyki", "Kompałecka", "Zaświeć miesiądzu", "Czornomorec", "U jeziora", "Oj bołyt mia hołowka". Wszystko w nowych aranżacjach, które niekiedy ocierały się o zimną falę, klimaty rodem z Depeche Mode, niekiedy etno-jazz, a niekiedy zbliżały się w stronę etno-popu. Nad wszystkim dominował mocny i jasny głos Joanny. W połowie koncertu dołączył zapowiedziany gość: Tomasz Kukurba (Kroke) z altówką i wokalizami. Od tego momentu zaczęły się bardzo awangardowe dialogi altówki i skrzypiec. Ale zespół nie zapomniał o tradycji. Gdy rozbrzmiał typowy huculski arkan, nie dało się usiedzieć na krześle, a z kolei przy sentymentalnej pieśni "Oj bołyt mia hołowka" (tylko kontrabas w podkładzie), aż ciarki szły po plecach... Mimo minimalizmu środków była moc przekazu! Przy "Pannie Zielnej" publiczność dała się wciągnąć we wspólną zabawę i śpiewy. Oczywiście tak łatwo nie puszczono artystów ze sceny i na bisy poleciały najbardziej przebojowe i przestrzenne "Doliny". W trakcie koncertu Joanna sama przyznała się, że płyta "Archipelag" pozwala łączyć jej wszystko to, co najbardziej lubi w muzyce – pieśni obrzędowe ze współczesną elektroniką, bo jej zdaniem tradycja nie może być martwa. I choć to niezmiernie trudne – i niekiedy karkołomne połączenie, po koncercie na Radomskiej śmiało można stwierdzić, że rodzina Słowińskich w nadzwyczaj udany sposób "pożeniła" tradycję ze współczesnością."


Anna Wilczyńska, "Folk24" ["Rodzinnie i folkowo / Archipelag / Etniczne Inspiracje"]