spotkanie, dialog, otwartość – na gruncie muzycznym, artystycznym, a przede wszystkim: międzyludzkim – to podstawowe wartości, które od ponad dwudziestu lat wytyczają kierunek rozwoju festiwalu EtnoKraków/Rozstaje. Kryterium nowe, które staramy się od lat kilku sygnalizować, a które obecnie nabiera szczególnej rangi to współodpowiedzialność: za siebie nawzajem w skali jednostkowej i globalnej oraz za środowisko, w którym żyjemy i które współtworzymy. Dotychczasowa misja festiwalu: artystyczna i edukacyjna – winna być też trwale zespolona z kolejnym, równorzędnym w randze zadaniem: budowaniem empatii – w skali społecznej.Termin tegorocznej edycji przesunęliśmy na drugą połowę sierpnia. Datę potwierdzimy, kiedy tylko okaże się to możliwe i jeśli będziemy mieć pewność, że festiwal będzie się mógł odbyć w warunkach bezpiecznych dla wszystkich. Nie wykluczamy też innego, późniejszego terminu i dostosowanej do okoliczności nowej formuły festiwalu.

Z życzeniami zdrowia i kolejnego (rychłego) spotkania na Rozstajach.

W ‘realu’ i online. W (Etno)Krakowie i w (Eko)Krakowie

Jan Słowiński

Dyrektor festiwalu

EtnoKraków/Rozstaje

Stowarzyszenie Rozstaje miało zaszczyt przygotować program koncertu inaugurującego międzynarodowy kongres Organizacji Miast Światowego Dziedzictwa OWHC. Poniżej fragment relacji portalu krakow.pl z wydarzenia na krakowskim Rynku.

fot. Robert Słuszniak

>> Po oficjalnym powitaniu gości kongresu i zebranej publiczności, około godziny 19.30 rozpoczął się koncert, który nawiązywał do wielokulturowych muzycznych związków i tradycji Europy Środkowo-Wschodniej. Na przygotowany przez Jana Słowińskiego, dyrektora krakowskiego festiwalu EtnoKraków/Rozstaje – program, zatytułowany „W stronę źródeł”, złożyły się dwie części, nawiązujące do najlepszych tradycji polskiej i środkowoeuropejskiej sceny etno i world music.


W zaprezentowanym premierowo koncercie sięgającym po tradycyjne i współczesne aranżacje, wystąpili artyści z naszej części Europy. Z towarzyszeniem orkiestry Sinfonietta Cracovia pod batutą maestro Alexandra Humali zagrali muzycy rodzinnej Kapeli Maliszów, polsko-ukraińska formacja Babooshki, Joanna Słowińska z zespołem i wspierana przez tancerzy, pochodząca z Węgier, legendarna grupa Muzsikás z Hangą Kacsó.

Zakończeniem wieczoru była impreza taneczna z udziałem najpopularniejszych zespołów polskiej sceny etno. Publiczność – krakowian i turystów – w wir nieskrępowanej zabawy wciągnęli: Kapela ze Wsi Warszawa, orbitująca wokół korzennej muzyki Mazowsza; zespół Muzykanci, żonglujący rodzimym repertuarem tradycyjnym, a także muzyką cygańską, bałkańską i żydowską oraz Dikanda, czerpiąca inspiracje z tradycyjnych, folkowych brzmień szeroko rozumianego orientu – od Bałkanów, przez Izrael, Kurdystan, Białoruś, aż po Indie. << [ krakow.pl ]