top of page

Bester Quartet  [Polska]

KONCERT W FILHARMONII KRAKOWSKIEJ  

26 lipca (niedziela), godz. 21.00

Fenomenem na światowym rynku muzycznym. Grupę tworzą czterej wybitni instrumentaliści, wykształceni muzycy klasyczni. Charakterystyczną cechą zespołu jest wykonawstwo muzyki o szerokim przekroju stylistycznym, w którym zasymilowane zostały wybrane elementy muzyki klasycznej, jazzowej, awangardowej oraz dokonania współczesnej kameralistyki gdzie fundamentem do budowania niepowtarzalnych form instrumentalnych jest improwizacja. Formacja ta jest nowym obliczem legendarnego The Cracow Klezmer Band, który powstał w 1997 roku w Krakowie z inicjatywy muzyka młodego pokolenia, kompozytora i akordeonisty Jarosława Bestera.


Za sprawą wypracowania oryginalnego, odważnego artystycznie repertuaru, opartego głównie na kompozycjach własnych lub też przygotowanych specjalnie dla tego składu instrumentalnego, zespół nieustannie zdobywa uznanie krytyki muzycznej, jak i publiczności na całym świecie. Bester Quartet dokonał niezliczonej ilości nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych, a także współpracował w wieloma wybitnymi artystami szeroko rozumianej muzyki jazzowej, klezmerskiej i awangardowej: John Zorn, Tomasz Stańko, Grażyna Auguścik, John McLean, Don Byron, Frank London, Jorgos Skolias, Aaron Alexander, Ireneusz Socha i inni.


Zespół koncertował w wielu prestiżowych salach oraz klubach muzycznych, m.in. w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Czechach, Finlandii, Włoszech, Estonii, Francji, Ukrainie, Węgrzech, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Belgii, Holandii, Niemczech oraz Kanadzie. Owocem wieloletniej współpracy z niezwykle prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna jest wydanie jak dotąd sześciu albumów.

"Improwizujący, otwarci, wybuchowi (...). Mieszanka wybuchowa, kulturowy tygiel zaskakujący różnorodnymi pomysłami i rozbrajającą dynamiką gry – jest tu muzyka klezmerska, fascynacja folklorem południowej Europy, improwizacja, otwartość i nieprzewidywalność (przywołująca eksperymenty Kronos Quartet), a przy tym energia i zapamiętanie godne rockowych bandów".
[Jacek Hawryluk, „Przekrój”; Krakowiacy i demony]

 

"Bester Quartet od pierwszych dźwięków wymyka się wszelkim klasyfikacjom. Jest to muzyka, która nade wszystko się w y d a r z a, która się staje, która żyje. Pełna niespodzianek i emocji. Niekiedy liryczna, nastrojowa, za chwilę szaleńczo ekspresyjna i gwałtowna. Wszystko to jednak tworzy spójną całość (...). Muzyka wymagająca i angażująca słuchacza. Nie można pozostać niewzruszonym wobec dźwięków, które wydobywają się z palety barw emocji Bester Quartet. To nie jest muzyka mechaniczna, popis technicznych umiejętności – to ekspresja duszy instrumentalistów, malowanie obrazów dźwiękami. (...) Spektakl, sztuka, która rozgrywa się na oczach widza. Lecz widz bardziej staje się słuchaczem, (...) Prawda spowija każdy dźwięk budując melodię, budując kompozycję, budując styl Bester Quartet".
[Małgorzata Wieczorek, „Gazeta Wyborcza”]

 

"Koncert żywiołowy, różnorodny, porywający. (...) Kwartet chwilami niemal zatracał się w muzycznym uniesieniu. Ich gra jest hymnem pochwalnym: życia, muzyki, Boga - pełnym uniesienia i radości".  
[Agata Saraczyńska „Gazeta Wyborcza”]

 

"Dźwiękowy teatr wyobraźni, w którym pewne brzmienia nabierają nowych znaczeń, układają się w sugestywne obrazy i nastroje, eksplodując skondensowanymi w nutach emocjami. Członkowie Bester Quartet są artystami, którzy osiągają to bez elektronicznych sztuczek, siłą kunsztu instrumentalnego, jak najwytrawniejsi muzycy klasyczni. (...) Wyżyny wyrafinowania".  

[Anna S. Dębowska, „Gazeta Wyborcza” ]

 

skład zespołu :
Jarosław Bester - akordeon
Jarosław Tyrała - skrzypce
Oleg Dyyak - akordeon, klarnet, instrumenty perkusyjne
Wojciech Front – kontrabas

bottom of page