Bursztyn i jedwab | EtnoKraków/Rozstaje | XXV lat | niedziela, 2 lipca
Pełen dobrych emocji, wrażliwości na każdy dźwięk i ujmującej muzykalności koncert zabrzmiał w niedzielne popołudnie na dziedzińcu Radia Kraków, ale też na falach eteru i w bezpośredniej internetowej transmisji. Maria Pomianowska i Mingjie Yu zagrały świetną muzykę awizując, a właściwie rozpoczynając jednocześnie jubileuszową edycję festiwalu Etno Kraków/Rozstaje, którego zasadnicza część rozpoczyna się już w najbliższy czwartek.
Wielkie owacje publiczności obecnej na radiowym dziedzińcu i wielki zachwyty słuchaczy, odbierających muzykę również bezpośrednio, lecz za pośrednictwem radia czy Internetu, wzbudził niedzielny koncert Marii Pomianowskiej i Mingjie Yu. Wpisywał się on przy okazji pięknie i niebanalnie w cykl Letnia Scena Radia Kraków. Na marginesie przypomnijmy, że nie pierwszy to już przykład owocnej współpracy festiwalu Etno Kraków/Rozstaje z krakowskim radiem. Na Letniej Scenie odbywały się już koncerty w poprzednich latach. Grali tu m.in. ukraińska kapela Drewo czy trio Dominik Strycharski – Marcin Oleś – Bartłomiej Oleś, wcześniej także zespoły Wernyhora i T/Aboret. Jak zresztą przypomniano na początku niedzielnego spotkania, muzyka z festiwalu Rozstaje pojawiła się w tej przestrzeni już w 1999 roku. Również za tydzień czeka nas nie lada gratka, gdy na tej samej estradzie (i na falach eteru) zagrają we wspólnym projekcie Tomasz Kukurba i Stanisław Słowiński.
Wróćmy jednak do koncertu Marii Pomianowskiej i Mingjie Yu, który właśnie za nami. Artystki promowały wydaną niedawno świetną płytę, nagraną w tymże duecie: Amber & Silk Project, z podtytułem: Suka meets zheng. Tytuł opowiada już właściwie wszystko: bursztyn i jedwab, a więc muzyka polska, muzyka środka Europy skonfrontowana, a właściwie zapleciona w piękny dialog z tradycyjnymi brzmieniami chińskimi. I, co nie najmniej ważne: zasadnicze głosy tego dialogu, czyli brzmienia dwóch dawnych, jakże charakterystycznych instrumentów: suki (biłgorajskiej) i cytry guzheng, jednego z kluczowych instrumentów w Państwie Środka. W niedzielę widzieliśmy i słyszeliśmy zresztą różne wersje zhengu, a Maria Pomianowska, cierpliwie i interesująco opowiadała o samej muzyce, jak też o instrumentach – należących do obu kultur. Pogoda tego popołudnia była dość kapryśna, ale świetna muzyka rekompensowała wszelkie grymasy aury.
Maria Pomianowska, jedna z legend polskiej muzyki folkowej, profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog, profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur, mówi: „Chiny zawsze mnie fascynowały, trwająca kilka tysięcy lat bogata kultura i sztuka owiana mgiełką tajemnicy, potrawy, zapachy i egzotyczne krajobrazy”. Dalej dodaje: „Pierwsze swoje polsko-chińskie projekty tworzyłam w latach 1997-2002 podczas pięcioletniego pobytu w Japonii, gdzie zaprzyjaźniłam się z mieszkającymi tam muzykami chińskimi. Kontakty z brzmieniem ich instrumentów były tak inspirujące, że zaczęłam komponować własne utwory na zrekonstruowane staropolskie fidele kolanowe i cytry chińskie”. Efektem tego jest wspomniana płyta – i znakomity koncert, który pięknie zabrzmiał w niedzielne, wakacyjne popołudnie.
Partnerką tej artystycznej wyprawy była również artystka o niemałym doświadczeniu. Yu Mingjie. Była dyrektorką wydziału muzyki instrumentalnej i nauczycielką gry na cytrze guzheng w School of Music na Hebei Normal University. Obecnie jest doktorantką w Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiuje właśnie u prof. dr hab. Marii Pomianowskiej, co miało zapewne nie tylko wpływ na fakt, że wykonawczynie podjęły ze sobą współpracę artystyczną, ale zdaje się mieć też przełożenie na znakomite muzyczne porozumienie pomiędzy nimi. Na radiowym dziedzińcu, w charakterze niespodzianki pojawiła się też mama chińskiej artystki, prezentując elementy sztuki tai-chi. Światy staropolskich fideli kolanowych i chińskich cytr połączyły się w twórczości dwóch znakomitych instrumentalistek w jedno, co zachwyciło publiczność na radiowym dziedzińcu i zapewne spodobało się też słuchaczom zgromadzonym przed odbiornikami radiowymi czy komputerami. Po niezwykle udanym prologu: Koncercie o świcie w ramach Wianków w poprzednią niedzielę – była to kolejna godna zapowiedź, zwiastująca udany tegoroczny festiwal.
Od najbliższego wtorku, 4 lipca do niedzieli 9 lipca czekają nas kolejne dni jubileuszowej edycji festiwalu Etno Kraków/Rozstaje, wypełnione koncertami, spotkaniami i warsztatami. Wszystkie szczegóły odnaleźć można na stronie: www.etnokrakow.pl.
[ Tomasz Janas ]
Amber & Silk – Maria Pomianowska / Mingjie Yu (Polska / Chiny)
02.07 | Radio Kraków / dziedziniec | Letnia Scena Radia Kraków
Comments